文物信息

第二体育馆Second Gymnasium

第二体育馆Second Gymnasium

曾用名:女子体育馆、鲍氏体育馆
地理位置:第二体育馆南依燕南园,北有静园,毗邻图书馆
类型:建筑遗迹
Alias: The Girls' Gym 
Location: In the south of the Garden of Serenity, nearby the Library
Category: Architecture 

 

文物特色

二体室内场馆有篮球馆、形体房、力量训练房、体质健康测试室。体育馆东侧有4片篮球场,西侧有5个新修建的网球场,南侧有一个简易的室外健身场地。

 

文物缘起

女子体育馆系米兰"鲍埃的父母威廉"鲍埃夫妇(Mr. and Mrs. William Boyd)于1927年捐献的9万美元所建成,他们还捐献了1万美元在燕京设立奖学金。

 

名人故事

威廉?鲍埃先生曾经是YMCA(男性基督徒年青人联合会)的秘书,而鲍埃夫人又是国际YWCA(女性基督徒年青人联合会)的创始人之一,因此,他们在美国基督教为亚洲捐款的运动中极为活跃。由于他们的努力,在美国基督教女子团体捐助的亚洲7所女子学校中,燕大得到了最大的一笔。300万美元中的60万被用来建设燕京大学校园,鲍埃夫妇10万美元的捐助是其中的一部分。 

他们的女儿米兰?鲍埃毕业于美国威尔斯利女子学院化学系,因为对基督教的信仰,米兰1923年离开刚订婚的未婚夫,远涉重洋,来到燕京大学教化学,是燕大最早的女教授之一,后来还成为燕大董事会的秘书,继续为燕大的发展筹集款项。 不仅如此,她还极其关心中国人民的命运。抗日战争期间,米兰为中国难民救助会工作,筹集了很大一笔钱。她的女儿卡米拉参加了基督教教育学会的亚洲交流项目,并在1979年第一次来到中国作讲座,她的外孙女谢海日(Heather Smith Xie)24岁来到中国教书,如今,谢海日与她的中国丈夫谢勇住在香港,两个小孩先学中文,后学英文,已经能够流利地讲普通话、广东话和英文。她把她的家庭和生活看作中美友好交往的一个见证。

 

Functions

Inside the gym, there are basketball gym, shaping room, strength training room, and Physical health testing room. At the east of the gym, there are four basketball courts. Besides, there are also five tennis courts in the west and a small playground in the south.

 

History

This gym was erected in 1927 by donations from Mr. and Mrs. William Boyd. This couple also contribute ten thousand dollars establishing scholarships in Yenching University.

 

Celebrity Story

Mr. William Boyd once worked as a secretary of YMCA(Young Men's Christian Association). And Mrs. Boyd was one of the founders of YWCA Young Women's Christian Association. So they were active in making donations to Asia.